راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 کوهنوردی  یکی از جذاب‌­ترین ورزش‌­ها و تفریحات به شمار می‌­رود که طرفداران بسیاری دارد.اما برای آن که یک سفر کوهنوردی جذاب را تجربه نمود بایستی تجهیزاتی را به همراه داشت تا بتوان شرایط سخت روی کوه را راحت‌­تر تحمل کرد و بیشترین استفاده را از هوای عالی و زیبایی طبیعت برد.یکی از تجهیزاتی که حتماً برای سفرهای کوهنوردی و سپری کردن شب در دل کوه باید کوهنوردان با خود به همراه داشته باشند چادر کوهنوردی است.

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

به کمک یک چادر کوهنوردی شما فضایی امن‌­تر و مناسب­‌تر برای خواب خواهید داشت و می‌­توانید شبی عالی را در شرایط آب­‌وهوایی مختلف در کوه به صبح برسانید. اما  خرید چادر کوهنوردی مناسب  نیازمند توجه به برخی موارد است. اگر شما نیز قصد داشته برای سفرهای کوهنوردی خود یک چادر کوهنوردی باکیفیت و کاربردی تهیه کنید توصیه می‌­شود این مطلب را تا انتها دنبال نمایید:

انواع چادر کوهنوردی از نظر نوع فصل

به طور کلی می­‌توان چادرهای کوهنوردی را به دو دسته اصلی زیر تقسیم کرد:

چادر تابستانه (کمپینگ)

در صورتی که در سفرهای کوهنوردی و کمپینگ قصد داشته در ارتفاعات پایین چادر بزنید و البته برای سفر فصل­ های تابستان، بهار و پاییز را به زمستان ترجیح می­‌دهید این چادرها برای شما انتخاب مناسبی هستند.

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

طراحی این دسته از چادرها باعث شده که درون آن­ها بیش‌ترین میزان تهویه هوا صورت گیرد.چادرهای تابستانه از تنوع بالایی برخوردار هستند و این موضوع باعث شده دست شما در انتخاب کاملاً باز باشد.

چادر زمستانه (کوهنوردی یا ارتفاع)

در صورتی که قصد دارید در دل زمستان به سفرهای کمپینگ بروید یا این که در اتفاعات کوه‌­ها شب را مستقر شوید چادر زمستانه برای شما انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این نوع چادرها دارای طراحی و ساخت تخصصی هستند و در ساخت آن­ها به خوبی مواردی چون شرایط در ارتفاعات، نحوه کارکرد و دیگر الزامات گروه­‌های کوهنوردی در نظر گرفته شده است.

 

 

برای این چادرها، پارچه‌­های ضخیم و اسکلت­‌هایی محکم به کار برده شده و مقاومت خیلی خوبی در شرایط آب­‌وهوایی سخت از خود نشان خواهند داد. ارتفاع این نوع از چادر کوهنوردی پایین است و این مقاومت بیش‌تری را برای آن­‌ها در برابر بادهای شدید به ارمغان آورده است.

انواع چادر کوهنوردی از نظر نوع شکل و قالب

چادرهای کوهنوردی در شکل­‌های مختلفی عرضه می­‌شوند که هر یک دارای کارکرد خاص خود هستند. از نظر نوع شکل چادرهای کوهنوردی به دسته­‌های زیر تقسیم می­‌شوند:

 چادر کوهنوردی تونلی چادری با دو یا چند حلقه، دارای فرم خاص و مقاوم در برابر باد

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

 چادر کوهنوردی گنبدی  متصل به چند تیرک در بالا، نیازمند بستن به تیرک، دارای ظاهری شش گوشه یا دایره‌­ای

 

راهنمای خرید چادر گنبدی

 

 چادر کوهنوردی گنبدی آزاد دارای دو تیرک ضربدری به عنوان قاب، بهره­مندی از مقاومتی بیشتر نسبت به چادر کوهنوردی گنبدی

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی گنبدی آزاد

 

 چادر کوهنوردی مثلثی دارای ساختار اسکلتی با دو تیرک عمودی در ابتدا و انتها و یک تیرک افقی سوار شده بر روی آن­ها، مقاوم در برابر باد و باران، عدم ثبات بالا از سمت کناره­ها، نیازمند اتصال به زمین برای استقامت بیشتر

 

راهنمای خرید چادر مثلثی

 

 چادر کوهنوردی فیس تو فیس دارای دو بخش نشمین و استراحت و خواب

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

 چادر کوهنوردی ژئودزیک هم خانواده چادرهای گنبدی، دارای مقاومتی بالا در برابر باد

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

 چادر کوهنوردی چهارچوبی  دارای تیرک­های داخلی از جنس استیل برای بخش­بندی چادر برای خواب، آشپزی و…، مناسب برای شرایط جوی نامناسب

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

7 نکته مهم در خرید چادر کوهنوردی

برای آن که در زمینه خرید چادر کوهنوردی انتخاب مناسبی داشته باشید نیاز است که در هنگام خرید به فاکتورهای زیر توجه نمایید:

 هدف خود را مشخص کنید

در وهله اول باید به خوبی هدف خرید خود را مشخص کنید. توجه به این که بیشتر اهل سفرهای کمپینگ هستید یا این که دوست داشته شب­‌ها را در ارتفاعات به صبح برسانید به شما کمک می‌­کند تا راحت‌­تر چادر متناسب با نیاز خود را خریداری نمایید.

به تعداد همسفران خود توجه کنید

برای آن که تمامی افرادی که در این سفر با شما همراه هستند در چادر احساس راحتی داشته باشند باید به خوبی به این نکته توجه داشته که اغلب سفرهای شما چند نفره است.بسته به تعداد افراد همسفر، می‌­توانید چادری با اندازه مناسب تهیه کنید.

تجهیزات و امکانات چادر را در نظر بگیرید

این روزها تنوع چادرهای کوهنوردی زیاد است و برخی دارای امکانات جالبی مانند درب ورودی، تهویه، آشپزخانه و… هستند. با تعیین انتظارات خود می­توانید چادری با امکانات مناسب خریداری نمایید.

 از جنس چادر کوهنوردی غافل نشوید

در انتخاب جنس چادر کوهنوردی باید به جنس اسکلت و جنس بدنه توجه داشته باشید.در ساخت اسکلت این چادرها از جنس‌­های مختلفی مانند چوب، فلز، فایبرگلاس، کانال بادی، فیبر کربن و… استفاده می­‌شود.جنس بدنه چادرهای کوهنوردی اغلب از پلی استر یا پلی آمید ضدآب است اما برای هوای بارانی چادرهای دوپوش متشکل از دو لایه پلی استر نیز انتخاب مناسب خواهند بود. 

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

به وزن و حجم چادر کوهنوردی توجه داشته باشید

در صورتی که قصد داشته چادر را با خود به ارتفاعات بالا ببرید حتماً باید برای حمل آسان، چادر انتخابی حجم کمی داشته باشد. اما برای ارتفاعات پایین و طبیعت­‌گردی، می‌­توانید روی چادرهایی با حجم بیشتر نیز حساب باز کنید.

 

راهنمای خرید چادر کوهنوردی

 

البته حجم یک چادر ارتباط مستقیمی با میزان جادار بودن آن خواهد داشت و در صورتی که حمل چادر برای شما راحت­ است قطعاً گزینه­ جادارتر شرایط مطلوب­‌تری را در سفر برای شما به همراه خواهد داشت. حجم یک چادر به جنس پارچه و ستون‌­های آن نیز وابسته است.در کل بهترین حالت انتخاب چادری است که در کوله پشتی جای بگیرد.

چادر کوهنوردی باید نصب آسانی داشته باشد

قطعاً بعد از یک کوهنوردی حسابی، مایلید خیلی زود چادر نصب شده و بتوانید در آن به استراحت بپردازید. برای همین حتماً در نظر داشته باشید که چادر انتخاب نصب بسیار آسانی داشته باشد.

 

 

به تعداد سفرهای خود توجه کنید

اگر چه در بازار برخی چادرهای کوهنوردی با قیمتی بسیار پایین دیده می‌­شوند اما نمی‌­توان روی این چادرها برای کمپ مداوم حساب نمود.در صورتی که شما اهل سفرهای متعدد طبیعت گردی و کوهنوردی هستید و در سال چندین بار تجربه سفر به کوه را دارید خرید یک چادر خوب به نوعی یک سرمایه ­گذاری است.

خرید چادرهای ارزان هر روز شما را با چالش ­های مختلفی رو به رو می‌­سازد. این در حالی است که با یک بار هزینه صحیح، تا سال­‌ها خیال شما در سفرها راحت خواهد بود.