در این مقاله از مجموعه مقالات کوهنوردی مجله‌ی اینترنتی فصل شکار قصد داریم “بایدها و نبایدهای صعود قله‌های بیش از 4000متر ارتفاع” را به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه شوید.

پیش درآمد

کوهنوردی و صعود به قلل مرتفع میتواند یکی از مفرح‌ترین و مفیدترین ورزش‌ها برای جسم و روح انسان باشد. اما برای داشتن یک صعود خوب و بی خطر باید اصول کوهنوردی را رعایت کنیم. صعود به ارتفاعات بالای ۴۰۰۰ متر نیز نه تنها از این قضیه مستثنی نیست بلکه نیاز به دقت و دانش بیشتری دارد.مهمترین مساله در هر صعود بخصوص صعودهای مرتفع و بالای ۴۰۰۰ متر داشتن یک برنامه ریزی مناسب و دقیق می‌باشد. در این برنامه ریزی باید همه جوانب درنظر گرفته شود.  زمانبندی مناسب، انتخاب مسیر صعود، تقسیم انرژی صحیح، تغذیه کافی و مناسب قبل، درحین و بعد از صعود، انتخاب مکان مناسب برای کمپ، پیش بینی دقیق لوازم کوهنوردی و …  همگی مستلزم یک برنامه‌ریزی دقیق می‌باشند.

آموزش کوهنوردی

دستیابی به سازگاری مناسب با ارتفاع

یکی از موضوعاتی که صعود به ارتفاعات بالا را سخت‌تر می‌کند کاهش فشار هوا در ارتفاعات می‌باشد. شما هرچه بالاتر میروید تعداد مولکول کمتری ریه‌های شما را پر می‌کند. علاوه بر این موضوع میزان اکسیژن موجود در هوا نیز کاهش می‌یابد. با کاهش شدت اکسیژن در هوایی که تنفس می‌کنیم و با کاهش فشار در ارتفاع ، علائم مختلفی از جمله کم اشتهایی، دشواری خواب ، سردرد و سایر موارد در بدن ظاهر می‌شود که این موضوع سبب دشواری در صعود خواهد شد و در مواردی بسیار خطرناک خواهد بود و حتی میتواند منجر به مرگ شود.بدن شما تغییر فشار ناگهانی جذب اکسیژن را احساس خواهد کرد ، به همین دلیل برای دستیابی به اهداف خود و رسیدن به قله ها باید آمادگی جسمانی ، روانی و سازگاری خوبی با ارتفاع را بدست آوریم.

اکسیژن در کوهنوردی

یکی از مهمترین مراحل کوهنوردی دستیابی به سازگاری مناسب با ارتفاع است. این موضوع می‌تواند با صعود به قله‌های کم ارتفاع ، جایی که احساس کنیم بدن ما با آن ارتفاع سازگار است، حاصل شود. اگر در هنگام صعود زمان کافی دارید با کمپ زدن در ارتفاعات پایین‌تر در روز قبل از صعود میتوانید بدن خود را با ارتفاع سازگار کنید و احتمال ارتفاع زدگی را پایین بیاورید.درصورت بروز علائم ارتفاع زدگی از ارتفاع خود حدودا ۳۰۰ متر کم کنید و در آنجا به استراحت بپردازید و تا رفع علائم در آن مکان بمانید. برای ارتفاعات خیلی بالا داشتن کپسول اکسیژن بسیار کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که دربسته کمک‌های اولیه خود داروهای ضد ارتفاع‌زدگی را نیز به همراه داشته باشید.

آمادگی جسمانی مناسب

در صعودهای بالای ۴۰۰۰ متر پیمایش طولانی در پیش خواهد بود. بنابراین داشتن آمادگی جسمانی مناسب از شرایط ضروری صعود می‌باشد. در مورد آمادگی جسمانی ، یک آموزش خوب و عالی ضروری است. ورزش هایی مانند دویدن به شما کمک می کند تا آمادگی خوبی در پاها داشته باشید تا پیمایش‌های روزهای طولانی را تحمل کنید، جایی که ما حداکثر مقاومت را در برابر خستگی خواهیم داشت. داشتن پاهای قوی در مواردی که مجبور به داشتن ساعت ها کوهنوردی مداوم هستیم، کمک زیادی می کند. همچنین آماده سازی با حمل کوله پشتی روی شیب ها به پیشرفت آموزش کمک می کند. درنظر بگیرید که پا اصلی‌ترین عضو در کوهنوردی می‌باشد بنابراین اصول گامبرداری را درحین تمرینات و صعود خود هرگز فراموش نکنید.

امادگی جسمانی در کوهنوردی

چک کردن آب و هوای روز صعود

چک کردن آب و هوای روز صعود در ارتفاعات مختلف قله مورد نظر یکی از مهم ترین و حیاتی‌ترین موضوعاتی است که شما باید درنظر بگیرید. برای این امر میتوانید از سایت‌های معتبر تخصصی در این زمینه بهره بگیرید. دانستن این موضوع برای تصمیم گیری در خصوص مسیر و زمان صعود و تجهیزات مورد نیاز بسیار اهمیت دارد. از چند روز قبل لیستی از وسایل مورد نیاز خود تهیه کنید تا در روز صعود نداشتن یک ابزار یا ماده خوراکی شما را غافلگیر نکند.

هواشناسی در کوهنوردی

انتخاب پوشاک و آذوقه

انتخاب پوشاک، مواد غذایی و آب مورد نیاز برای صعود نیز به فصلی که در آن صعود انجام میگیرد بستگی دارد. در فصول گرم میزان آب مصرفی بسیار بالاتر خواهد بود. حتما برای زمان و میزان مصرف آب و مواد غذایی خود از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید.این را باید درنظر بگیرید که بدن شما قبل و در حین کوهپیمایی به میزان قابل توجهی کربوهیدرات احتیاج دارد تا انرژی لازم برای صعود را داشته باشد. مصرف آب کافی به صورت مداوم نیز از اساسی‌ترین نکات میباشد زیرا از گرفتگی عضلات و خستگی مفرط و گرمازدگی در فصول گرم جلوگیری خواهد کرد. پس به یاد داشته باشید به همراه داشتن آب کافی بسیار حائز اهمیت است.

لباس مناسب کوهنوردی

چینش کوله

درهنگام چیدن کوله پشتی خود باید به تقسیم بار مناسب و جایگاه درست البسه و وسایل توجه کافی داشته باشید تا علاوه بر دردسترس بودن لوازم ضروری وزن را به طور مناسب بر بدن تقسیم کرد. با این کار در صورت نیاز به هرچیزی جای آن را میدانید و احساس خستگی و درد کمتری بروی شانه و کمر خود خواهید داشت.آمادگی ذهنی نیز خصوصاً در لحظه رسیدن به یک قله مهم است. حتی تا 100 یا 200 متر آخر رسیدن به قله احساس می‌کنید دیگر انرژی ندارید و در آن زمان آمادگی ذهنی و مقاومت قبلی شما کمک زیادی می کند. آمادگی ذهنی نیز فرآیندی تدریجی است که برای رسیدن به آن باید با نقاط قوت و محدودیت های خود و همچنین آنچه مربوط به سازگاری با ارتفاع است آشنا ‌شوید.

بستن کوله پشتی کوهنوردی

جمع بندی

به طور خلاصه، آمادگی برای صعود به کوه و متعاقب آن فرود آمدن به کمپ اصلی در بهترین شرایط ، شامل: 20٪ آمادگی جسمانی ، 20٪ سازگاری با ارتفاع و 60٪ آمادگی روانی است.این را به یاد داشته باشید که هرچه برنامه ریزی بهتری داشته باشید و اطلاعات خود را در رابطه با اصول کوهنوردی، ابزار، هواشناسی و دیگر موارد ضروری بالا ببرید صعود ایمن تری را تجربه خواهید کرد و از کوهنوردی لذت بیشتری خواهید برد.

 

ضمن تشکر از شما مخاطب گرامی بابت زمانی که برای مطالعه‌ این مقاله گذاشتید، در صورت تمایل می‌توانید پیج اینستاگرام فصل شکار را با کلیک بر روی دکمه زیر فالو نمایید.