معرفی انواع کمان 

تیر و کمان از اولین سلاح‌هایی است که بشر آن را هزاران سال پیش برای محافظت از خود و بقا ساخته است ولی امروزه جزء رقابتی ترین و هیجان انگیز ترین ورزش‌های جهانی به شمار می رود.اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد دارید پا به این حوزه بگذارید یا تیر و کمان مناسب خود را خریداری فرمایید ، لازم است بدانید که شناخت انواع کمان، قبل از خرید آن اهمیت زیادی دارد و برای همین وب سایت فصل شکار قصد دارد در این مقاله به معرفی انواع کمان بپردازد و شما را با کمان های مختلف آشنا کند.

 ⏱میانگین زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه و 24 ثانیه 

راهنمای خرید تیر و کمان

از زمانی که شروع به تحقیق و مطالعه در مورد انواع کمان کرده‌اید، حتما متوجه شده‌اید که کمان ها انواع بسیار گوناگونی دارند و شناخت انواع کمان کمی پیچیده به نظرتان رسیده باشد ولی ما در این مقاله از وب سایت فصل شکار سعی کردیم انواع کمان ها را به صورت جامع و کامل به شما معرفی کنیم.

پس با ما در این مقاله همراه شوید تا معرفی انواع کمان ها را آغاز کنیم.

کمان سنتی یا کمان لانگ بو

به کمان سنتی یا کمان لانگ بو ، کمان سامورایی نیز گفته می‌شود.این نوع کمان معمولا از یک تکه چوب ساخته می‌شود و برای همین ساده ترین نوع کمان محسوب می‌شود. البته نشانه گیری با کمان لانگ بو، بسیار سخت تر از نشانه‌گیری با کمان های مدرن است.

 

کمان سنتی در فیلم های سینمایی، این سکانس مربوط به فیلم سینمایی The Great Wall محصول کشور  هلند به کارگردانی آقای Yi-Mou Zhang است.

 

راهنمای خرید کمان سنتی لانگ بو

 

کمان سنتی که ما ایرانی ها به آن کمان بلند نیز می گوییم، در واقع در سطح جهان بیشتر به کمان قرون وسطایی شناخته می‌شود، چرا که از سال 1298 تا اواسط قرن شانزدهم از آن در میدان‌های نبرد استفاده می‌شده است.

 

در گذشته از کمان سنتی در خیلی موارد استفاده می‌شد اما در حال حاضر ، استفاده از این نوع کمان به شدت کاهش یافته است و حتی مسابقات مربوط به آن نیز بسیار کم برگذار می‌شود.با این حال شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، ساخت ساده و روش‌های استفاده از آن ، باعث شده بهترین کمان‌داران، همواره به دنبال تسلط بر روی آن باشند.

کمان ریکرو یا کمان چهار خم

بیشتر افرادی که در حوزه تیر اندازی با کمان فعالیت می‌کنند، در آغاز کار فعالیت خود را با کمان ریکرو آغاز کرده اند .دلیل نام گذاری این نوع کمان به کمان ریکرو یا چهار خم، به دلیل شکل آن است که دو انتهای آن‌ها به صورت منحنی درآمده و به طرف پشت کمان انحنا دارند.

راهنمای خرید کمان ریکرو حرفه ای

این نوع کمان شامل بازو ، قبضه ، سایت ، زه ، پین سایت و استابلایز می باشد . متریال اصلی بازو های کمان ریکرو یا کمان چهار خم ، ورقه های کربن یا ورقه های فایبر گلاس که از ترکیب پشم شیشه و مواد پلیمری تولید می شوند، است.

 

فیلم کوتاه نمونه‌ای کامل از کمان ریکرو و لوازم جانبی

کمان چهار خم، شباهت بسیار زیادی به کمان سنتی دارد و در واقع تفاوت این دو کمان در قدرت و دقت‌شان می‌باشد، یا به عبارتی دیگر ، قدرت و دقت کمان ریکرو نسبت به کمان سنتی ارتقاء یافته است.

 

این نوع کمان، خود به تنهایی به دو نوع شکاری و مسابقاتی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن ها نیز در کیفیت ها و پونداژ های متفاوت تولید می شوند. کمان ریکرو، بیشتر مخصوص آموزش و مسابقاتی چون المپیک است و استفاده از آن برای شکار خیلی رایج نیست، برای همین است که از نوع ساده آن اکثرا برای آموزش مبتدیان استفاده می‌شود و حرفه‌ای‌ها از آن در مسابقات استفاده می‌کنند.

شاید برایتان جالب باشد که حتی در فیلم‌ها اغلب از این نوع کمان استفاده می‌شود.

استفاده کمان ریکرو در سکانسی از فیلم Last Blood ساختۀ آقای Adrian Grünberg

 

کمان ریکرو در فیلم نوستالژی و خاطره انگیز Rambo

کمان سنتی ریکرو در سریال افسانۀ جومونگ

اصولا اگر قصد استفاده از کمان ریکرو در مسابقات یا کلاس های آموزشی را دارید، بهتر است برای کودکان کمان ریکرو در پونداژ های 24 و برای نوجوانان کمان ریکرو تا 50 پوند را تهیه کنید . لازم بدانید که افراد حرفه ای نیز باید از پونداژ های بالاتر از 50 کمان چهار خم استفاده کنند و همچنین اگر قصد دارید با کمان چهار خم به شکار بپردازید، باید از این نوع کمان با پونداژ 38 به بالا استفاده نمایید. نکته بسیار قابل توجه این است برای افرادی که قصد دارند به صورت حرفه در مسابقات از این کمان استفاده کنند باید از فرمول‌های دقیق‌تری برای انتخاب پنداژ کمان استفاده کنند.

در حال حاضر ، قیمت کمان ریکرو در بازار از 800 هزار تومان شروع می‌شود و به چندین میلیون تومان ختم می‌شود ، البته در یک سال اخیر ، رنج قیمتی بیشتر کمان‌های ریکرو در بازار ، بین 1/5 تا 5 میلیون تومان بوده است.

کمان کامپوند یا کمان مرکب {ترکیبی}

کمان های کامپوند در سال 1960 متولد شده اند و امروزه مدرن ترین نوع کمان محسوب می‌شوند. این نوع کمان به دلیل پیچیدگی ذاتی که دارد عمدتا توسط افراد حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش‌هایی از فیلم سینمایی Blade: Trinity که در آن از کمان کامپوند استفاده شده است.

کمان کامپوند یا کمان مرکب، شباهت بسیار زیادی به کمان ریکرو دارد اما کمی با این کمان متفاوت است. در واقع فرق کمان کامپوند با کمان ریکرو ، طول کمتر آن و همچنین وجود قرقره ها در قسمت نوک بازوها و اجزای قابل تنظیم است که هر یک به نوعی به راندمان کاری کمان مرکب کمک می‌کنند.

 

راهنمای خرید کمان کامپوند حرفه ای

وجود قرقره ها باعث می‌شود که کشیدن کمان کامپوند نسبت به کمان ریکرو، به نیرو کمتری نیاز داشته باشد.

 

فیلم کوتاه تمرین با کمان کامپوند

اینکه فرد برای کار با کمان مرکب به نیرو کمتری نیاز دارد ، این امکان برای فرد حاصل می شود که وی بیشتر روی نشانه گیری تمرکز کند. توانایی تمرکز بیشتر بر روی هدف ، باعث شده بود که از این نوع کمان در ابتدا فقط برای شکار استفاده شود ، اما امروزه کاربرد آن گسترش زیادی پیدا کرده است .

از این نوع کمان نیز در حال حاضر بیشتر در مسابقات نیز استفاده می‌شود. مسابقات رشته تیر اندازی با کمان در مسافت های 18، 30، 50 و 70 متر در حال حاضر رایج‌ترین مسابقه‌هایی است که با این کمان در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

به طور کلی، دقت و قدرت کمان کامپوند از دقت و قدرت کمان چهار خم، بالاتر می‌باشد. البته کمان کامپوند نیز به دو نوع تک کم و دابل کم نیز تقسیم می‌شود که مدل دابل کم این نوع کمان از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار می باشد.کمان کامپوند دارای پونداژ بسیار بالایی است و حتی پونداژ آن به 80 نیز می‌رسد.

کمان کراسبو یا کمان افقی

به کمان کراسبو یا کمان افقی ، زوبین ، زنبورکی و تفنگی نیز گفته می‌شود . کمان تفنگی در واقع ترکیبی از کمان و تفنگ است و تفاوت این کمان با سایر کمان ها این است که به صورت افقی بر یک قنداق سوار می‌شود و همچنین طرز استفاده از آن در مواردی متفاوت است.

 

راهنمیا خرید کراسبو

 

تاریخچه استفاده از کمان کراسبو یا افقی به قرون وسطا بر می‌گردد ، در آن زمان استفاده از کمان کراسبو بسیار رایج بوده است و بعد ها این کمان مورد استفاده ارتش عثمانی و سایر کشور های اسلامی قرار گرفته است. استفاده از کمان کراسبو تا زمان ظهور تفنگ‌های باروتی سرپُر، رواج داشته است و سپس به مرور زمان کم رنگ شده است و با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش انواع تفنگ‌ها به طور کامل از بین رفته است. البته اکثرا اعتقاد دارند که تاریخچه استفاده از کمان کراسبو به 600 سال قبل از میلاد مسیح در کشور چین بر می‌گردد.

 

فیلم کوتاه تمرین با کراسبو تفنگی

امروزه از مدل‌های پیشرفته تر آن برای شکار و تفریح استفاده می‌شود، چرا که برد پرتاب آن زیاد است، نشانه گیری با آن بسیار ساده است و همچنین استفاده از این نوع کمان بسیار راحت می‌باشد. یکی از نکات جالب در مورد کمان افقی همین استفاده راحت از آن است و به همین دلیل است هر کسی می تواند با کمی تمرین از این نوع کمان استفاده کند.

اگر اهل شکار هستید و قصد دارید کمانی را برای شکار خریداری نمایید، لازم بدانید که کمان های کراسبو بهترین نوع کمان برای شکار می باشند چرا که نسبت به سایر اسلحه های شکاری از صدای کمتری برخوردار می باشند.

 

جدول معرفی انواع کمان ها به صورت خلاصه

کمان ریکرو کمان کراسبو کمان کامپوند کمان سنتی
تاریخچه استفاده از آن قرن 8 قبل از میلاد چین باستان و

آسیای میانه

1960 قرون وسطا
متریال اصلی فایبر گلاس یا

فوم کربن

فایبر گلاس و

مواد کربنی

آلمینیوم یا

آلیاژ منیزیوم

چوب
مزایا دارای انرژی زیاد

حمل راحت

استفاده ساده

حمل ساده

برد بالا

نشانه گیری ساده

قدرت بالا

نیرو کمتر برای کار با آن

ساختار ساده
معایب استفاده دشوار
تفاوت ها نسبت به کمان سنتی دقت و قدرت بیشتری دارد نسبت به کمان ریکرو دقت و قدرت بیشتری دارد
کاربرد رایج آموزش / مسابقات شکار مسابقات / شکار سرگرمی

 

در پایان، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که انجام ورزش تیر اندازی با کمان بدون توجه به نوع کمان نیز بسیار هیجان انگیز است اما تجربه شما از انجام این ورزش بستگی به کمانی دارد که از آن استفاده می‌کنید، بنابراین مهم است که قبل از خرید کمان، در مورد خرید نوع خاصی از آن طولانی و سخت فکر کنید. شاید بهتر باشد سایر مقالات وب سایت فصل شکار در مورد خرید تیر و کمان را نیز مطالعه فرمایید.

 

راهنمای خرید کمان شکاری

 

امیدواریم که مقاله معرفی انواع کمان ها برای شما مفید بوده باشد و پاسخ سوالاتتان را یافته باشید ، حتما تجربیات و سوالات خود را با ما و سایر همراهان فصل شکار به اشتراک بگذارید .

فروشگاه فصل شکار به صورت حضوری و آنلاین در زمینه فروش انواع تیر و کمان با تنوع بالا، به صورت حضوری و اینترنتی خدمت‌رسان شما همراهان عزیز است.
آدرس، مشهد، مجتمع تجاری الماس شرق، طبقه منفی یک واحد ۲۱۴۱۲ | شماره تماس؛ ۰۹۱۵۱۱۱۹۳۸۰ – ۰۵۱۳۷۱۱۴۵۲۲

با خرید آنلاین تیر و کمان، امکان مقایسه طیف گسترده‌ای از این لوازم و همچنین انتخاب پایین‌ترین قیمت برای شما وجود دارد.

___ پایان مطلب ___