مقدمه و معرفی انواع کمان

تیر و کمان از اولین سلاح‌هایی است که بشر آن را هزاران سال پیش برای محافظت از خود و بقا ساخته است ولی امروزه جزء رقابتی ترین و هیجان انگیز ترین ورزش‌های جهانی به شمار می رود.اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که قصد دارید پا به این حوزه بگذارید یا تیر و کمان مناسب خود را خریداری فرمایید ، لازم است بدانید که شناخت انواع کمان، قبل از خرید آن اهمیت زیادی دارد.

خرید کمان دست دوم

از زمانی که شروع به تحقیق و مطالعه در مورد انواع کمان کرده‌اید، حتما متوجه شده‌اید که کمان ها انواع بسیار گوناگونی دارند و شناخت انواع کمان کمی پیچیده به نظرتان رسیده باشد ولی ما بصورت مختصر در این مقاله انواع کمان را معرفی کرده ایم.

کمان‌ها بطور کلی به 4 دسته‌ تقسیم می‌شوند؛

  1. کمان ریکرو یا چهار خم
  2. کمان بلند یا سنتی
  3. کمان کامپوند یا مرکب
  4. کمان زنبورکی یا کراسبو
برای آشنایی بیش‌تر با هریک از این کمان‌ها و تاریخچه استفاده و کاربرد کمان‌ها، مقاله‌ی جامع راهنمای خرید کمان را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید نظرتان را دربارۀ کیفیت و تاثیرگذاری محتوا برای‌ما درج کنید.

خرید کمان دست دوم

اصولا برای خرید کالا یا محصول به تحقیق و استفاده از تجربیات دیگران نیاز داریم؛ خرید کمان دست دوم هم نیز نیازمند این مهم است، ما در فصل شکار با سابقه 17 ساله در زمینه فروش تجهیزات کوهنوردی، سفر، دوربین شکاری و تیروکمان این افتخار را داریم تا تجربۀ گران‌بهای 17 ساله خود را با شما در میان بگذاریم. در ادامه با راهنمای خرید کمان دست دوم در خدمت شما هستیم؛ با ما همراه باشید.

خرید کمان ریکرو دست دوم

خرید کمان ریکرو دست دوم یا نو نیازمند بررسی یک سری مشخصات و ویژگی‌های کمان است که بررسی فنی آن‌ها به کیفیت انتخاب و خرید شما می‌افزاید. اولین موضوع مهم این‌که کمان را برای چه موضوعی می‌خواهید و برای چه سن و سالی قصد خرید کمان دارید. با پاسخ به این دو پرسش مهم می‌توانید به راحتی راه خرید کمان را بریا خود هموار کنید.

خرید کمان دست دوم

کمان‌ها معمولا برای موضوعاتی مثل مسابقات، تفریح و سرگرمی خریداری می‌شوند ولی گروه اندکی هم برای شکار تصمیم به خرید کمان می‌گیرند. اگر جزو گروه آخر هستید از شما تقاضا می‌کنیم که برای سرگرمی و تفریح جان حیوانات بی‌گناه را به خطر نیندازید و همچنین در صورت احساس حطر از کمان بعنوان سلاح دفاعی استفاده نمائید در نهایت با رعایت شرایط خاص شکار اقدام به شکار کنید.

قدرت یا پُنداژ کمان ریکرو

کمان های تفریحی با توجه به سن تیرانداز انتخاب می‌شوند؛

اگر کمان برای نونهال و کودک تا 7 سال انتخاب شود پنداژهای 16 تا 20 مناسب خرید کمان است.

کمان برای نوجوانان و جوانان تا 18 سال بین 20 الی 36 پوند و کمان برای بزگسال از 40 پوند تا 60 پوند می‌تواند ایده آل باشد.

کمان ریکرو حرفه ای دست دوم مناسب مسابقات با توجه به معیارهای تیرانداز مثل قدرت دست و جنسیت انتخاب می‌شوند؛

کمان‌های ریکرو مسابقه ای معمولا بین 30 تا 50 پوند خریداری می‌شوند.

پرفروش‌ترین کمان‌های ریکرو در سایت فصل شکار

قبضه‌های کمان ریکرو

جنس قبضه معمولا از فلزهای سبک با مقاومت بالا تهیه می‌شود. بهترین نوع قبضه ها از جنس کربن هستند که با وزن سبک و خاصیت‌های ویژه ضدآب و ضدضربه بودن انتخابی ایده آل برای کمان های ریکرو هستند. جنس قبضه کمان های موجود در بازار ایران معمولا از جنس آلیاژ آلومینیوم و فایبرگلاس است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید کمان ریکرو دست دوم را دارید، حتما دست غالب خود را مشخص کنید، قبضه‌های چپ دست منحصرا برای افراد چپ دست طراحی و تولید می‌شوند و قیمتی حدودا 3 برابر گران‌تر نسبت به قبض های راست دست دارند.

خرید کمان دست دوم

جنس قبضه بر روی قیمت کمان تاثیر مستقیم دارد، اگر قصد خرید کمان تفریحی و شکاری را دارید قبضه‌های آلومینیومی و فایبرگلاس برای این کار مناسب است، قبضه‌های کربنی قیمت نسبتا گرانی دارند که برای تفریح و سرگرمی مقرون به صرفه نیست. همچنین قبضه‌ها در طرح‌های رنگی مختلف در بازار موجود است اما با توجه داشته باشید که استفاده از کمان‌های طرح دار در مسابقات مجاز نیست!

بازوهای کمان ریکرو

بازوهای کمان در اندازه‌های مختلف و رنگ‌بندی‌های متنوع طراحی و تولید می‌شوند. بازوهای کمان ریکرو معمولا از جنس مواد ترکیبی مثل فایبرگلاس و چوب، آلیاژ فلز ترکیبی، ترکیب کربن و چوب تولید می‌شوند چرا که هنگام کشش زه انتقال قدرت به تیر بر عهده‌ی بازوهاست که جنس بازوها باید طوری باشد که تحمل فشارهای زیاد از سمت زه و تیرانداز را داشته باشد.

خرید کمان دست دوم

اغلب بازوهای کمان های موجود در بازار از جنس چوب و فایبرگلاس است و دارای قیمت‌های مقرون به صرفه نیز هستند. هر چه طول بازوها بیشتر باشد طول کشش یا اصطلاحا Draw بیش‌تر است. (فاصله‌ی قبضه تا نوک بینی تیرانداز)

خرید کمان دست دوم

جنس زه و لوازم جانبی

زه‌های کمان از چند رشته نخ بافته می‌شود که معروف ترین زه ها مربوط به برند برونل آمریکا است. زه فست فلایت، زه آموزشی و زه داکرون از جمله زه های پرفروش در فروشگاه فصل شکار است. هنگام خرید کمان دست دوم به جنس زه و نداشتن زدگی و پارگی دقت کنید. زه‌های کم کار معمولا شکل اولیه خود را حفظ می‌کنند و هنگام لمس آن حالت چرمی را احساس می‌کنید.

خرید کمان دست دوم

لوازم جانبی مثل تیر، آرم گارد، چست گارد، کیف کمان، کیف تیر، تیردان یا کوئیور و تجهیزات فنی مثل سایت یا دستگاه نشانه، میله تعادل استاب لایزر و رست می‌توانید بر حسب نیاز در کنار کمان برای خود تهیه کنید.

پرفروش‌ترین لوازم جانبی تیر و کمان‌

خرید کمان سنتی دست دوم

به کمان سنتی یا کمان لانگ بو ، کمان سامورایی نیز گفته می‌شود. این نوع کمان معمولا از یک تکه چوب ساخته می‌شود و برای همین ساده ترین نوع کمان محسوب می‌شود. البته نشانه گیری با کمان لانگ بو، بسیار سخت تر از نشانه‌گیری با کمان های مدرن است.

خرید کمان دست دوم

کمان سنتی که ما ایرانی ها به آن کمان بلند نیز می‌گوییم، در واقع در سطح جهان بیشتر به کمان قرون وسطایی شناخته می‌شود، چرا که از سال 1298 تا اواسط قرن شانزدهم از آن در میدان‌های نبرد استفاده می‌شده است.

در گذشته از کمان سنتی در خیلی موارد استفاده می‌شد اما در حال حاضر ، استفاده از این نوع کمان به شدت کاهش یافته است و حتی مسابقات مربوط به آن نیز بسیار کم برگذار می‌شود. با این حال شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، ساخت ساده و روش‌های استفاده از آن، باعث شده بهترین کمان‌داران، همواره به دنبال تسلط بر روی آن باشند.

تنها نکته حائز اهمیت در خرید کمان سنتی دست دوم بررسی جنس چوب است که چوب گردو، چنار و چوب راش از بهترین جنس‌های کمان سنتی به‌شمار می‌آیند.

خرید کمان کامپوند دست دوم

کمان کامپوند یا کمان مرکب {ترکیبی} کمان های کامپوند در سال 1960 متولد شده‌اند و امروزه مدرن ترین نوع کمان محسوب می‌شوند. این نوع کمان به دلیل پیچیدگی ذاتی که دارد عمدتا توسط افراد حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمان کامپوند یا کمان مرکب، شباهت بسیار زیادی به کمان ریکرو دارد اما کمی با این کمان متفاوت است. در واقع فرق کمان کامپوند با کمان ریکرو ، طول کمتر آن و همچنین وجود قرقره ها در قسمت نوک بازوها و اجزای قابل تنظیم است که هر یک به نوعی به راندمان کاری کمان مرکب کمک می‌کنند. وجود قرقره ها باعث می‌شود که کشیدن کمان کامپوند نسبت به کمان ریکرو، به نیرو کمتری نیاز داشته باشد.

از این نوع کمان نیز در حال حاضر بیشتر در مسابقات نیز استفاده می‌شود. مسابقات رشته تیر اندازی با کمان در مسافت های 18، 30، 50 و 70 متر در حال حاضر رایج‌ترین مسابقه‌هایی است که با این کمان در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

راهنمای خرید کمان دست دوم

به طور کلی، دقت و قدرت کمان کامپوند از دقت و قدرت کمان چهار خم، بالاتر می‌باشد. البته کمان کامپوند نیز به دو نوع تک کم و دابل کم نیز تقسیم می‌شود که مدل دابل کم این نوع کمان از قدرت و سرعت بیشتری برخوردار می باشد. کمان کامپوند دارای پونداژ بسیار بالایی است و حتی پونداژ آن به 80 نیز می‌رسد.

جمع بندی

خرید کمان دست دوم به طور کلی پیشنهاد می‌شود چرا که خیلی از افراد بعنوان کادو و یا تجربه تیراندازی به مدت کوتاه کمان خریداری می‌کنند و بعد تصمیم به فروش آن می‌گیرند، این موضوع باعث سود شما در خرید کمان می‌شود چرا که کالای تقریبا نویی که در حد چند بار استفاده شده را با قیمتی کاملا مقرون به صرفه تهیه می‌کنید.

مزیت‌های خرید کمان دست دوم

  • افت قیمت کمان و سود خریدار
  • ظاهر زیبا همراه با قیمت مناسب
  • امکان دسترسی به مدل‌های متنوع با قیمت دلخواه

اگر به رشته تیراندازی با کمان علاقه مند هستید و قصد خرید کمان دست دوم مناسب خودتان را دارید، جهت مشاوره قبل از خرید با کارشناسان فصل شکار تماس بگیرید.