در این مقاله از مجموعه مقالات کوهنوردی مجله‌ی اینترنتی فصل شکار قصد داریم راهنمای شما در انتخاب و خرید کوله کوهنوردی باشیم؛ با فصل شکار همراه شوید

مدت زمان مطالعه: 18 دقیقه

مواردی که در راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی مطالعه می‌کنید عبارتند از:

• پیش زمینه‌ی انتخاب کوله

• 7موضوع مهم که هنگام خرید کوله پشتی

• معرفی انواع کوله پشتی کوهنوردی

• بخش‌های مختلف یک کوله پشتی کوهنوردی

راهنمای خرید کوله پشتی

پیش زمینه‌ی انتخاب کوله

اهمیت استفاده از یک کوله پشتی خوب و استاندارد برای کوهنوردی، بسیار بالا است و برای همین وب سایت اینترنتی فصل شکار قصد دارد در این مقاله، هر آنچه که لازم است در مورد نکاتی که باید هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی بدانید را در اختیارتان بگذارد، بدین منظور ما سعی کردیم راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی جامعی را تهیه کنیم تا شما بتوانید بهترین کوله پشتی کوهنوردی را با توجه به نیازهایی که دارید، تهیه فرمایید.

7موضوع مهم هنگام خرید کوله پشتی

خرید کوله پشتی

1- حجم و ظرفیت کوله پشتی

حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی، از پراهمیت ترین معیارهاییست که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. حجم و ظرفیت کوله پشتی، برحسب لیتر یا اینچ مکعب تعیین می‌شود، اما اینکه کوله پشتی مناسب شما باید چند لیتر یا چند اینچ مکعب باشد بستگی به این دارد که چند روز می‌خواهید در کوه بمانید؟ مثلا اگر مدت زیادی در کوه نمی‌مانید و نیاز ندارید که تجهیزات و وسایل چندانی را با خود به کوهنوردی ببرید، بهتر است دنبال کوله پشتی با حجم و ظرفیت کم باشید.

برای اینکه بتوانید راحت تر در مورد حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی تان تصمیم بگیرید، در این بخش قصد داریم به معرفی سایزهای مختلف کوله پشتی‌ها بپردازیم.

جدول معرفی انواع کوله پشتی‌های کوهنوردی با توجه به حجم و ظرفیت

ظرفیتتوضیحات
کم‌تر از 30 لیتربرای کوهنوردی‌های 1 روزه که کوهنورد نیاز به تجهیزات زیادی ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین مناسب دوچرخه سواری و یا پیاده روی در مسافت های کوتاه است.
30 تا 50 لیتربرای کوهنوردی‌های 1 تا 3 روزه مناسب است. لوازمی چون کیسه خواب، چادر، ظروف و... به سادگی در این کوله جا می‌شود اما مناسب حمل وسایل سنگین نیست.
50 تا 80 لیتربرای کوهنوردی‌های بین 3 تا 5 روز مناسب است و از آن جا که دارای حجم و ظرفیت کاملا مناسبی می‌باشد و تمامی ابزارات و تجهیزات کوهنوردی با استفاده از این کوله قابل حمل است و از محبوب ترین کوله پشتی‌های کوهنوردی به شمار می‌رود.
80 تا 110 لیتربرای کوهنوردی‌های بیش از 5 روز مناسب است. البته از این کوله برای کوهنوردی‌های کمتر از 5 روز، در فصل زمستان نیز استفاده می‌شود. این کوله متداول ترین کوله پشتی که در کوهنوردی‌های طولانی و گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 2- میزان تحمل وزن بار کوله پشتی

میزان تحمل بار یک کوله پشتی، یکی از عواملی است که به شما کمک می‌کند از بین کوله پشتی هایی که حجم یکسانی دارند، کوله پشتی که بیشتر مناسب شما است را تشخیص دهید.تا چندین سال پیش به طور طبیعی، هرچه وزن کوله پشتی بیش تر باشد، به این معنی است که آن کوله تحمل وزن بالاتری دارد، اما امروزه با توجه به وجود تکنولوژی‌های خاص، کوله پشتی هایی هستند ممکن وزن سبکی داشته باشند، اما تحمل وزن بیشتری نسبت به کوله سنگین تر از خود داشته باشند.

3- شرایط آب و هوایی

در حال حاضر بسیاری از کوله ها با توجه به شرایط آب و هوایی گوناگون تولید می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشند.به طور مثال کوله پشتی های مناسب آب و هوای گرم از ساختار پشتی منحصر به فرد تری برخوردار هستند یا کوله پشتی های مناسب آب و هوای سرد و بارانی از پارچه ضدآب تهیه می‌شوند یا کاور مخصوص به بارندگی برای آن‌ها تعبیه شده است.

پس لازم است قبل از خرید کوله پشتی کوهنوردی بدانید که آن را برای چه شرایط آب و هوایی تهیه می‌کنید.

 4- انتخاب کوله پشتی با توجه فیزیک بدنی یا آناتومی فرد

مهم ترین نکته ای که هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی باید به آن دقت کنید، فیزیک بدنی یا آناتومی بدن فردی است که قصد استفاده از کوله را دارد.

برای اینکه آناتومی بدنی خود را بشناسید، تا بتوانید کوله پشتی مناسب خودتان را شناسایی کنید، لازم است که موارد زیر را مو به مو اجرا کنید؛
طول نیم تنه خود را اندازه گیری کنید!

برای اندازه گیری طول نیم تنه لازم است صاف بایستید و سر خود را مقداری به سمت پایین خم کنید تا برآمدگی مهره 7 گردن تان نمایان شود و سپس خیلی عادی دست های خود را کمی بالا از استخوان لگنتان قرار دهید، به گونه ای که خط فرضی بین دو انگشت شصتتان ایجاد شود.فاصله خط فرضی تا برآمدگی گردنتان، طول نیم تنه شما است که برای اندازه گیری آن بهتر است از شخصی کمک بگیرید.

معرفی سایز کوله پشتی های کوهنوردی با توجه به طول نیم‌تنه

طول نیم تنه فردسایز کوله پشتی
تا 38 سانتی مترExtra Small
از 38 تا 43 سانتی مترSmall
از 43 تا 50 سانتی متر Medium
بیش از 50 سانتی مترLarge

طول لگن خود را اندازه گیری کنید

خط بالای کمربند دقیقا جایی است که باید طول لگن خود را اندازه بگیرید.لازم بدانید از آن جا که درصد وزن و فضای کوله پشتی بر روی لگن شما قرار است وارد شود، لازم است که دقت ویژه‌ای برای اندازه گیری طول لگنتان به خرج دهید.

5- توجه به جنسیت کوهنورد

آناتومی بدن مردان و زنان نسبت به یک دیگر متفاوت است و برای همین بسیاری از شرکت‌ها دست به طراحی و تولید کوله پشتی های کوهنوردی متفاوتی برای مردان و زنان، زده‌اند.

ویژگی‌های کوله پشتی های کوهنوردی با توجه به جنسیت

لبه بندها و کمربندهای کوله پشتی کوهنوزدی زنانه نسبت به مردانه نرم‌تر است.

طول بدنه کوله کوهنوردی زنانه نسبت به مدل مردانه کوتاه‌تر است.

فریم کوله پشتی کوهنوردی زنانه، نسبت به کوله پشتی مردانه کوچک‌تر است.

یک نکته کاربردی

توجه داشته باشید که برای نوجوانان نیز کوله پشتی های به خصوصی وجود دارد. این نوع کوله پشتی کوهنوردی، فریم کوچک ترین نسبت به کوله پشتی های کوهنوردی زنانه دارند، همچنین لازم به این نکته توحه کنید که آقایانی که ریز نقش هستند یا خانم هایی که استخوان بندی درشتی دارند می توانند به صورت عکس از کوله پشتی های زنانه و مردانه استفاده کنند و یا حتی کوله پشتی های unisex را خریداری نمایند که چه برای آقایان و چه برای خانم ها قابل استفاده هستند.

6- انتخاب کوله پشتی بر حسب نوع فعالیت

امروزه کوله های متفاوتی برای طبیعت گردی، مسافرت، کوهنوردی، دوچرخه سواری و… وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. از آن جا که این مقاله راهنمای خرید کوله پشتی کوهنوردی است، ما قصد داریم در این بخش ویژگی های کوله پشتی های کوهنوردی را برای شما ذکر کنیم:

ویژگی‌های کلی کوله پشتی کوهنوردی

بافت تهویه دار: شاخصه اصلی این نوع کوله پشتی، بافت تهویه دار روی پشت آن است که کلیه رطوبت را به خود جذب می‌کند.

کمربندها و بندهای شانه‌ای قابل تنظیم: مجهز به کمربندها و بندهای شانه ای قابل تنظیم هستند.

جیب های کمتر: به نسبت سایر کوله ها در اطراف آن جیب های کمتری مشاهده می‌شود.

محفظه بزرگ: دارای یک محفظه بزرگ است.

لازم است بدانید که کوله های کوهنوردی نیز انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های کلی ذکر شده می باشند اما تفاوت هایی به نسبت به یک دیگر دارند.

انواع کوله پشتی کوهنوردی عبارت است:

کوله پشتی کوهنوردی یا طبیعت گردی

کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی غار نوردی

کوله پشتی غارنوردی

کوله پشتی یخ نوردی

کوله پشتی یخ نوردی

کوله پشتی آلپی

کوله پشتی آلپی

کوله پشتی سنگ نوردی یا صخره نوردی

کوله پشتی صخره نوردی

توجه کنید که کوله پشتی های کوهنوردی ظاهر نزدیکی به کوله های ورزش های زمستانی دارند و تفاوت آن ها فقط در نداشتن محفظه حمل وسایلی چون چوب اسکی، تبرهای یخی و… می‌باشد.

7- طراحی و ساختار کوله پشتی

شناخت طراحی و ساختار کوله پشتی کوهنوردی، قبل از خرید کوله اهمیت دارد، چرا که دانستن آن باعث می شود تفاوت کوله ها را به خوبی تشخیص دهید و به صورت دقیق تری کوله پشتی مناسب خود را تشخیص دهید.

معرفی انواع کوله پشتی کوهنوردی با توجه به طراحی و ساختار آن

به طور کلی، اگر بخواهیم در مورد کوله پشتی های کوهنوردی با توجه به ساختارشان صحبت کنیم، باید بگوییم که ما دو نوع کوله پشتی کوهنوردی داریم:

1- کوله پشتی های فریم دار یا اسکلت دار:

این نوع کوله ها نیز به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • کوله پشتی های دارای فریم داخلی

  • کوله پشتی های دارای فریم خارجی

جدول معرفی انواع کوله پشتی های فریم دار

کوله پشتی های دارای فریم داخلی

کوله پشتی دارای فریم خارجی

استحکام بالایی دارند.

ظرفیت و استحکام فوق العاده بالایی دارند.

مناسب حمل بار زیادی هستند.

مناسب حمل بارهای سنگین و بدون قاعده مانند کایاک بادی، کیسه خواب های بزرگ، چادرهای پر کاربرد و… می‌باشند.

مناسب صعودهای طولانی مدت، سخت و سنگین هستند. نظم خاصی به وسایل داخل کوله می‌دهند.
وزن بالایی دارند. از جنس آلمینیوم هستند و وزن کم تری دارند.
امنیت بالایی برای حمل لوازم دارند مجله‌ی کوهنوردی فصل شکار

2- کوله پشتی های بدون فریم یا بدون اسکلت:

این نوع کوله پشتی بسیار سبک و انعطاف پذیر می‌باشد اما در عین حال دارای ظرفیت زیادی هستند. بیشتر مناسب پیاده روی‌های طولانی است تا کوهنوردی و همچنین دارای قیمت پایین ترین نسبت به کوله پشتی های فریم دار  می‌باشد.

حال نوبت این رسیده که با ساختار کلی و بخش های مختلف هر نوع کوله پشتی کوهنوردی آشنا شوید.

بخش های مختلف یک کوله پشتی کوهنوردی

کمربندها: کمربندها موجب انتقال وزن کوله از شانه به باسن می‌شوند و همچنین از کمر درد و احساس خستگی در کوهنوردی‌های طولانی مدت جلوگیری می‌کنند. پس به ویژه زمانی که قصد دارید کوله‌ای برای کوهنوردی‌های سخت و سنگین خریداری کنید، لازم است که به آن ها دقت ویژه‌ای داشته باشید

بندها: هر کوله پشتی کوهنوردی دارای بندهای سینه، بندهای تنظیم، بندهای قابل اتصال و بندهای فشرده سازی است.

بندهای سینه

بندهای تنظیم

بندهای قابل اتصال

بندهای فشرده سازی

فشار روی قفسه سینه را کنترل می کنند.

وجود آن‌ها باعث می شود در پستی ها و بلندی ها تجهیزات سر جای خود ثابت بمانند.

روی شانه قرار دارند و این امکان را ایجاد می کنند که کوله پشتی را روی بدن خود تنظیم کنید.

زمانی که با استفاده از این بندها قسمت بالای کوله را به بدن خود نزدیک کنید، فشار از روی ناحیه کمرتان کاسته می شود.

برای اتصال وسایل جانبی مورد استفاده قرار می گیرند.
در اکثر کوله پشتی های پیشرفته و حرفه ای به صورت جدا گانه تعبیه می شوند.

برای کاهش حجم کوله ایجاد شده اند و زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که حجم کوله پشتی به طور کامل پر نشده باشد.

درب زیپ دار

درب زیپ دار کوله پشتی های کوهنوردی نیز دو نوع است؛

درب زیپ دار از جلو: تولیدکننده برای سهولت در امر جابجایی و طبیعت‌گردی یک کاور نخی مقاوم برای منقل چند منظوره طراحی نموده که قابلیت استفاده سردوشی را برای شما فراهم می‌نماید.

درب زیپ دار از بالا: تولیدکننده برای سهولت در امر جابجایی و طبیعت‌گردی یک کاور نخی مقاوم برای منقل چند منظوره طراحی نموده که قابلیت استفاده سردوشی را برای شما فراهم می‌نماید.

درب زیپ دار از بالا

درب زیپ دار از جلو

اکثر کوله‌ها دارای این نوع زیپ هستند. U شکل هستند.
قابلیت تغییر حجم کوله را دارند. در قسمت حلوی کوله قرار دارند.
به دلیل زیاد بودن عمق کوله دسترسی به وسایل داخل سخت‌تر است و برای استفاده از وسایل انتهای کوله باید نیمی از وسایل را تخلیه کنید. دسترسی به وسایل داخل کوله راحت تر است.
کوله های بزرگی که درب زیپ دار از بالا دارند، عمدتا در قسمت انتهایی خود نیز دارای زیپ هستند. آسیب پذیر هستند.
fasleshekar.com/blog مناسب حمل بارهای سنگین نیستند.

 جیب‌ها

همانطور که گفته شد کوله‌های کوهنوردی به نسبت سایر کوله‌ها دارای جیب‌های بیرونی کمتری هستند و اگر جیبی برای آن‌ها وجود دارد عمدتا نقش نگهداری وسایل را به عهده دارند.

جیب‌های کناری

جیب کمری

جیب بیرونی

جیب‌های داخلی

جیب‌های پشتی

در کنار کوله قرار دارند.

مناسب نگهداری از وسایلی چون بطری آب، قطب نما و… هستند.

دسترسی به آن ها راحت است.

مناسب نگهداری از وسایلی چون موبایل، تنقلات بین راه و… هستند.

دسترسی به آن ها ساده است و بدون پایین آوردن کوله می شود از آن ها استفاده کرد.

نزدیک زیپ اصلی قرار دارند.

مناسب نگهداری وسایلی چون کلاه، دستکش، هد لامپ و… هستند.

بدون پایین آوردن کوله می شود به آن ها تقریبا دسترسی داشت.

مناسب نگهداری وسایلی چون کلید، کارت های اعتباری، پول و… می باشند. این جیب ها که حالتی پنهان دارند در پشت کوله قرار دارند.

ابعاد بزرگی دارند.

با توجه به ساختاری توری شکلشان مناسب نگهداری از وسایل خیس و جداسازی وسایل از سایر آن ها است.

پشت کوله پشتی که خود ساختار منحصر به فردی دارد، به شکل توری است و از فوم‌های بادی ساخته شده است. این فوم‌های بادی در حین تعریق کل رطوبت را به خود جذب می‌کنند و موجب ایجاد جریان هوا می شوند.ساختار پشت کوله نیز خود دارای دو نوع قابل تنظیم و ثابت هستند.

ما سعی داشتیم در این مقاله شما رااز نکات مهمی که هنگام خرید کوله پشتی کوهنوردی باید به آن دقت کنیم مطلع کنیم تا بتوانید به سادگی بهترین کوله کوهنوردی را برای خود خریداری نمایید، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند.

حتما سوالات تجربیات خود از کوله پشتی های کوهنوردی متفاوت را با ما در میان بگذارید.

ضمن تشکر از وقتی که در فصل شکار گذاشتید، پیشنهاد می‌کنیم اینستاگرام فصل شکار را دنبال نمایید. کدهای تخفیف، جشنواره‌ها، اخبار و سایر در پیج اینستاگرام👇