⏱میانگین زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه و 47 ثانیه 
فهرست محتوا بستن فهرست

خرید دوربین تک چشمی

دوربین‌های تک چشمی در دو نوع در بازار موجود هستند. دوربین‌های تک چشمی و دوربین‌های spotting scope که قرار است در این مقاله تفاوت این دو را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین، می‌خواهیم دوربین‌های تک چشمی را با دوربین‌های دو چشمی مقایسه کنیم تا علاقه‌مندان بتوانند بهترین مدل مناسب خود را انتخاب کنند.

راهنمای خرید دوربین تک چشمی

ابتدا، به بررسی دوربین‌های تک چشمی ساده می‌پردازیم، پس با فصل شکار برای ورود به دنیای جذاب دوربین‌های تک‌چشمی همراه باشید.

چرا دوربین تک چشمی بخریم؟

تک چشمی‌ها جایگزین بسیار خوبی برای دوربین‌های دوچشمی و دوربین‌های spotting scope هستند.

پرفروش‌ترین دوربین های دوچشمی در فصل شکار

مزایای دوربین‌های تک‌چشمی ساده

  • تنها از یک محدوده دید تشکیل شده‌اند، بنابراین اغلب مدل‌ها فقط نصف ابعاد دوربین دوچشمی است.
  • به طور قابل توجهی جمع‌ و جور‌تر، سبک‌تر و قابل حمل‌تر از دوربین‌های دوچشمی و spotting scope است.
  • در طیف وسیعی از اندازه‌ها موجود است که طول برخی از آن‌ها به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد.
  • بسیار قابل حمل و مفید برای تعدادی از فعالیت‌های مختلف، از دیدن مناظر، تماشای پرندگان، پیاده‌روی، شکار، ورزش یا کنسرت است.
  • اغلب مورد علاقه افرادی است که می‌خواهند به جای تماشای طولانی مدت، «نگاهی سریع» به چیزی داشته باشند.

راهنمای خرید دوربین تک چشمی

تفاوت بین دوربین تک چشمی، دوربین دوچشمی و اسپاتینگ اسکوپ چیست؟

تفاوت دوربین تک‌چشمی و دوچشمی

مهم‌ترین تفاوت عملکردی بین تک چشمی و دوربین دوچشمی، درک عمق تصویر است. با دوربین دوچشمی می‌توانید مناظر را به صورت سه‌بعدی مشاهده کنید، زیرا می‌توانید از هر دو چشم استفاده کنید. اما دوربین‌های تک چشمی‌ معمولاً دید دو بعدی را ارائه می‌دهند زیرا فقط یک چشم شما می‌تواند در یک زمان از چشمی استفاده کند.

دوربین‌های تک چشمی در مقابل دوربین‌های اسپاتینگ اسکوپ:

تک‌چشمی‌ها مشابه دوربین‌های spotting scope هستند، زیرا هر دو تک چشمی هستند. اما این دو نوع از نظر اندازه و قدرت متفاوت هستند. تک چشمی‌هایی که دارای لنزهای بزرگتر، بزرگنمایی قوی‌تر و دید وسیع‌تری هستند، اسپاتینگ اسکوپ (spotting scope) نامیده می‌شوند.

اندازه، قابلیت حمل و بزرگنمایی:

تک چشمی‌ها به طور قابل توجهی کوچکتر و سبک‌تر از اسپاتینگ اسکوپ‌ها هستند.

راهنمای خرید دوربین تک چشمی

تک‌چشمی‌ها بزرگ‌نمایی بسیار کمتری نسبت به اسپاتینگ اسکوپ‌ها دارند، به طوری که قدرت بزرگ‌نمایی تک‌چشمی‌ها معمولاً ۷ برابر است، اما اسپاتینگ اسکوپ‌ها معمولاً ۲۰ برابر یا بیشتر محدوده بزرگ‌نمایی را ارائه می‌دهند. در ادامه این مقاله، در مورد بزرگنمایی و اندازه لنز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تنظیمات و راحتی:

چشمی‌های تک چشمی معمولاً با یک چشمی ثابت عرضه می‌شوند، در حالی که اسپاتینگ اسکوپ‌ها اغلب با مجموعه‌ای از چشمی‌های مختلف قابل تعویض عرضه می‌شوند که راحتی را در حین استفاده افزایش می‌دهند.

انتخاب بهترین مدل تک چشمی مناسب

آشنایی با مشخصات تک چشمی

اکنون که مزایا و معایب تک چشمی را بیان کردیم، وقت آن است که مشخصات دوربین تک چشمی مورد نیاز خود را دقیق‌تر بررسی کنید.

مشخصات دوربین تک چشمی با دو عدد نشان داده می‌شود. عدد اول قدرت بزرگنمایی تک چشمی است. عدد دوم قطر عدسی شیئی یا لنز جلویی تک چشمی است. این دو عنصر بر نحوه عملکرد تک چشمی در شرایط مختلف و همچنین اندازه تک چشمی تأثیر می‌گذارد.

ما یک مثال در زیر ارائه کرده‌ایم تا به شما در درک نحوه عملکرد آن کمک کند.

مثال: تک چشمی با مشخصات ۸×۲۵

قدرت بزرگنمایی

این تک چشمی دارای قدرت بزرگنمایی ۸ خواهد بود، به این معنی که یک جسم ۸ برابر نزدیکتر از بدون استفاده از دوربین تک‌چشمی ظاهر می‌شود.

راهنمای خرید دوربین تک چشمیبه عنوان مثال، اگر از طریق یک دوربین تک چشمی ۸×۴۲، جسمی را ببینید که ۵۰ متر از شما فاصله دارد، به نظر می‌رسد که تنها ۶.۲۵ متر با شما فاصله دارد (۵۰ تقسیم بر ۸). تک چشمی با بزرگنمایی بیشتر به شما امکان می‌دهد اهداف را با جزئیات بیشتری تماشا کنید. نکته جالب در مورد تک چشمی‌ها این است که شما فقط با نیمی از اندازه دوربین دوچشمی قدرت یکسانی را در اختیار خواهید داشت.

 

راهنمای خرید دوربین تک چشمی

قطر عدسی شیئی

عدد دوم مورد استفاده در مدل تک چشمی به قطر عدسی شیئی تک چشمی اشاره دارد. عدسی شیئی، عدسی است که در جلوی تک چشمی قرار دارد، دورترین فاصله از چشمان شما و نزدیکترین عدسی به چیزی که به آن نگاه می‌کنید. قطر عدسی شیئی تک چشمی مدل نمونه‌ای که انتخاب کردیم، ۲۵ میلی‌متر است.

دوربین های تک چشمی دارای قطر عدسی بزرگ

قطر عدسی شیئی تا حد زیادی تعیین می‌کند که تک چشمی شما تا چه مقدار نور می‌تواند جمع‌آوری کند. هرچه قطر عدسی شیئی بزرگتر باشد، تک چشمی نور بیشتری را جمع‌آوری می‌کند. نور بیشتر به معنای نمای روشن‌تر، به ویژه در شرایط کم نور است. نکته منفی این است که هر چه لنز بزرگتر باشد، تک چشمی شما سنگین‌تر و حجیم‌تر خواهد بود. کاربرانی که می‌خواهند تصاویر عریض‌تر، واضح‌تر و روشن‌تر را تماشا کنند، اغلب لنزهایی را انتخاب می‌کنند که قطر لنز شیئی ۳۰ میلی‌متر یا بیشتر دارند.

دوربین‌های اسپاتینگ اسکوپ

تا اینجا دوربین‌های تک چشمی ساده را مورد بررسی قرار دادیم، اما این دوربین‌ها تفاوت‌های زیادی با اسپوتینگ اسکوپ‌ها دارند. اسپوتینگ اسکوپ‌ها گران‌تر، سنگین‌تر و باکیفیت‌تر از دوربین‌های تک چشمی ساده هستند.

راهنمای خرید دوربین تک چشمی این دوربین‌ها کیفیت بالایی از تصاویر را ارائه می‌دهند و برای کاربردهای حرفه‌ای مناسب است. اکثر مدل‌های اسپاتینگ اسکوپ به صورت زاویه‌دار طراحی شده‌اند و برای استفاده از این دوربین‌ها، به 3 پایه نیاز دارید. برخی از مدل‌ها قابلیت تعویض چشمی را نیز دارند.

جمع‌بندی

در کل، هنگام خرید دوربین‌های شکاری و تک چشمی باید به نیازهای خودتان توجه کنید و سپس، مدل مناسب را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید دقیقاً کدام مدل برای شما مناسب‌تر است، می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه فصل شکار در ارتباط باشید. در سایت فصل شکار، می‌توانید انواع مدل‌های دوربین‌های تک‌چشمی، دوچشمی، اسپوتینگ اسکوپ‌ را پیدا کنید.